Hynek Bouchal
Gymnázium
|
Charakteristika
PhDr. Hynek Bouchal Ph.D. - Čj, Zsv
Zvoní, do třídy vchází středně vysoký muž elegantně, nikoli však
výstředně oblečen. Na první pohled působí uvolněně a přirozeně, což
potvrzuje puntíkatý modrý hrnek v jeho ruce. Pozdrav rychle zadrmolí,
potom však už mluví srozumitelně a nahlas. Velmi často si pomáhá gesty.
Sedí jen málo, většinu času tráví před tabulí, na kterou heslovitě píše
probíranou látku.
Je na něm znát, že svůj obor velmi dobře zná a baví ho. Nemá trému a
před žáky se cítí dobře. Gesty se snaží upoutat pozornost žáků a učinit
látku zábavnou. Zdůrazňuje myšlenky, které považuje za důležité. Ví, co
na žáky platí, je nekonfliktní a konflikty ostatních se snaží řešit
diplomatickou cestou. Všem svým studentům již od prvního ročníku
gymnázia vyká, oslovuje je ale křestními jmény a nijak se nad ně
nepovyšuje, není-li to z výchovných důvodů obzvlášť nutné.
Znám mladé, energické učitele, kteří přistupují k žákům vyloženě jako ke
svým přátelům, znám i postarší profesory, kteří do detailů rozumí svému
oboru a vždy si dokáží zjednat respekt. Pan Bouchal se mi jeví jako
ideální kompromis mezi těmito dvěma povahami. Je inteligentní, zná látku
a je si vědom svého postavení učitele, nikdy mu ale nechybí smysl pro
humor a přátelský přístup k žákům.
Příhoda
Vzhledem k tomu, že jsme na gymnáziu, je těžké popsat zajímavou
příhodu s naším učitelem ( na rozdíl od učitelů na základní škole s námi
pan Bouchal neplete pampelišky ani nás neučí hrou.), jeho kouzlo
nespočívá v několika konkrétních příhodách, ale v každodenním vyučování,
běžných promluvách a v jeho charakteru.
Přesto se pokusím jednu příhodu popsat. Pan Bouchal je můj třídní učitel
a každý rok s ním jezdíme na školní výlet. V posledních pár letech se
již nejedná o projíždění velezajímavých historických objektů autobusem
plným znuděných sextánů, ale o pohodové dva dny kdesi v chatové oblasti
u vody. Aby se neřeklo, obvykle se uspořádá pěší výlet alespoň na hrad
nebo do města ležícího v naší blízkosti.
Minulý rok (kvinta) jsme byli na školním výletě v kempu u Orlické
přehrady. Stihli jsme procházku na hrad Zvíkov a večer fotbalové utkání,
kterého se účastnili i učitelé. Když se setmělo, rozdělali jsme v
nedalekém ohništi oheň a uspořádali něco na způsob táboráku. Ten ale
netrval moc dlouho a všichni jsme se rozešli do chatek. O něco později
jsme si někteří všimli, že všichni tři učitelé, kteří s námi byli,
seděli na lavičce mezi chatkami a povídali si.
Zanedlouho se u jejich lavičky sešla téměř půlka třídy. Sedli jsme si do
kruhu, kdosi přinesl kytaru a dlouho do noci se zpívalo a povídali jsme
si s naším učitelem. Ačkoliv je pan Bouchal zvyklý všem studentům vykat
( už od primy ), pokud je to vhodné, často nás oslovuje přezdívkami a
není-li to nutné, snaží se nepřistupovat k nám jako náš nadřízený,
kterého musíme bezpodmínečně poslouchat.
Byl to pohodový večer, chybělo už jen nějaké to chmelové povzbuzení?,
které nám ovšem i přes několikanásobné prosby nebylo povoleno. I tak
jsme si s naším třídním učitelem skvěle popovídali a prožili pěkný letní
večer. Probrali jsme uplynulý školní rok i tento výlet, někdo z nás si
stěžoval na příliš brzkou večerku (23:00), pan Bouchal nám také vylíčil
perly z rodičovského sdružení, u kterých jsme se dosyta zasmáli.
Ačkoliv bylo již po stanovené večerce, uchýlil se náš třídní učitel do
jedné z chatek, kde se mezitím opět sešla půlka třídy a v podobném duchu
jako předtím u laviček se nesla i zábava zde. Hrálo se na kytaru,
zpívaly táborákové písně. Všichni jsme zapomněli na školu a na to, že je
Hynek Bouchal náš třídní učitel. Zkrátka pohodový večer na školním
výletě Kvinty A.